Kostki to prosta gra dająca niesamowite możliwości wykorzystania nie tylko zgodnie ze swoim przeznaczeniem. Kostki są różne – z obrazkami, kolorowe, z literkami, z cyframi z kropkami, gotowe do gry i robione samodzielnie.
Ja w swojej pracy wykorzystuję je w gabinecie jako pomoc logopedyczną i uatrakcyjnienie terapii, rozwijanie słownictwa, wyobraźni i pomysłowości. Mój zbiór kostek jest już dosyć pokaźny i chciałam Wam pokazać w jaki sposób można z nimi pracować. (na zdj kostki kupione w FlaingTiger, Story Cubes, Łap za słówka – Egmont)
1. KATEGORIE
Kostki możemy wykorzystać do nauki oraz utrwalania pojęcia kategorii. Mogą to być kategorie tematyczne i atematyczne. Wykorzystujemy do tego to co jest nam w danym momencie potrzebne u mnie na zdjęciach kolory, a na drugim zdjęciu – zwierzęta, pojazdy, jedzenie.
2. ZNAJDŹ TAKI SAM
Szukamy dwóch takich samych kostek (to wymaga posiadanie 2 zestawów).
3. KOSTKA DO PRZEDMIOTU LUB OBRAZKA
Dziecko dobiera kostkę do przedmiotu lub obrazka.
4. SEKWENCJE
Sekwencje układamy stopniując trudności – na początku naśladowanie potem kontynuowanie i uzupełnianie.
5. ĆWICZENIA PAMIĘCI
Ćwiczymy pamięć symultaniczną, która pełni ważną rolę w funkcjonowaniu dziecka. Jest „magazynem” dla wszystkich informacji przestrzennych. Pamięć symultaniczna oparta jest na pracy prawej półkuli mózgowej, co pozwala na zapamiętywanie i przechowywanie w niej następujących informacji:
- twarze i sylwetki ludzi
- figury i znaki geometryczne
- muzyka i układy muzyczne
- wyrażenia frazeologiczne
- rzeczowniki w mianowniku
- słuchowe i graficzne (wzrokowe) obrazy samogłosek
- układy przestrzenne pomieszczeń
- układy przemierzanych dróg np. drogę do przedszkola, do domu, na plac zabaw
- cechy prozodyczne mowy
Pamięć sekwencyjną – czyli zdolność do przyswajania, zapamiętywania i przypominania sekwencji, kolejności cyfr, nazw np. pór roku, dni tygodnia, miesięcy. Pamięć sekwencyjna zależna jest od pracy lewej półkuli mózgowej. W lewej półkuli mózgowej magazynowane są więc następujące informacje:
- linearne uporządkowane sekwencje czynności, tych które dziecko nie wykonuje automatycznie
- linearne uporządkowanie sekwencji dźwięków mowy – czyli kolejność występowania głosek i sylab w wyrazach np. mata – tama
- linearnie uporządkowane sekwencje wyrazów w zdaniu
- linearnie uporządkowane sekwencje zdań w dłuższych wypowiedziach
6. UKŁADANKI LEWOPÓŁKULOWE
Kostki możemy wykorzystać do układanek lewopółkulowych które dają nam możliwość przetwarzania linearnego, porządkują sekwencyjnie i pozwalają na dostrzeganie relacji. Układanki – według własnego pomysłu, posiadanych kostek oraz umiejętności i możliwości dziecka.
7. NAŚLADOWANIE WZORÓW PRZESTRZENNYCH
Czyli układanki lewopółkulowe w przestrzeni.
8. BUDOWANIE ZDAŃ
Uczymy się prawidłowej konstrukcji zdania. Budujemy zdania proste i złożone, wszystko w zależności od umiejętności dziecko.
KTO? CO ROBI? CO?
Ptaszek je lody
9. KODOWANIE
Wykorzystujemy kostki do kodowania czyli ukrycia zdania w obrazkach. To chyba ulubiona zabawa dzieci. Możemy doskonalić nie tylko czytanie ale również koordynację wzrokowo ruchową, spostrzegawczość, kierunek od lewej do prawej.
10. UTRWALANIE RZECZOWNIKÓW I CZASOWNIKÓW
Nauka nowych oraz utrwalanie poznanych już rzeczowników i czasowników. Odpowiedzi na pytania.
11. GRA W SKOJARZENIA
Jakie mamy skojarzenia z obrazkiem na kostce, który wyrzuciliśmy?
Pastylka – kaszel
Mapa – gdzie mam iść?
12. REBUSY
Rozwiązywanie rebusów.
13. RYMOWANKI
Dobieranie obrazków z kostek do wyrazów tak, żeby się rymowały. To jedno z najtrudniejszych zadań.
14. OPOWIADANIE HISTORII
Rzucamy kostkami i opowiadamy historię tak, żeby zawarte w niej były wszystkie obrazki, które wypadły nam na rzuconych kostkach. Cel opowiadania historii może być różny, zależy tylko od nas i tego co chcemy w danym momencie osiągnąć. Czy ma to być prawidłowa budowa zdania, Czy utrwalanie danej głoski, prawidłowa wymowa, zachęcenie dziecka do mówienia.
Ptaszek zjadł kanapkę, zobaczył ślady kota i zadzwonił po pomoc.
15. LICZENIE
Tu możliwości są nieograniczone. Dobieranie odpowiedniej ilości kostek do cyfry napisanej na kartce, dodawanie, odejmowanie, mnożenie i dzielenie.